torsdag den 31. januar 2019

Luddes Chai

På vores ølejr er det altid en særlig dag, når Ludde laver sin chai. Vi slikker det i os som små kattekillinger, det smager bare SÅ godt. Voksne, såvel som børn.
Luddes opskrift kommer her: (Mængderne må du selv sjusse dig frem til, men se mit forslag forneden)
I en tepose putter man:
kardemomme 
nelliker
hel kanel 
lidt hel sort peber
stjerneanis 

Ned i en gryde med det i noget vand i en gryde, kog det op og lad det trække i 10 min. 

Kom mælk i ( sød selvfølgelig) og når den knap koger, kommes sort te i og den trækker 5 min. 

- Jeg har lavet det et par gange efter ovenstående opskrift. Jeg har til ½ liter sødmælk taget ca 10 kardemommekapsler, 5 nelliker, 1 hel kanelstang, 10 peberkorn og 3 stjerneanis. Jeg kunne ikke dy mig og tilføjede også 3 tynde skiver frisk ingefær, og så sødede jeg lidt med honning, men almindeligt rørsukker duede sikkert også. Som sort te brugte jeg ca. 2 tsk. af Twinnings Earl Grey. Det smagte rigtigt godt!

God fornøjelse

Ingen kommentarer: