onsdag den 20. april 2011

Høns i asparges - mormors




Når jeg skriver mormor her, så er det min mor - mine døtres mormor.
 Hun lavede ofte denne ret og jeg elskede den.
Min mors portræt fra hendes pure ungdom i starten af halvtredserne får lov at pryde denne opskrift indtil jeg får taget et billede af retten:





Ingredienser:
1 kylling (eller høne). God kvalitet! Økologisk!
1 løg
2 gulerødder
1-2 porrer eller porretoppe
Lidt selleri eller bladselleri (en skive eller et par stængler)
stilkene fra et bundt persille


Sovs:
Mel og olie (eller smør) til en opbagning
2 ds. asparges
Evt. 1/8 l fløde til sovsen

Toppen af et bundt persille

Serveres i vores familie med ris - i andre med kartofler.

Fremgangsmåde:

Vask kræet af og læg den i en gryde, der ikke er for lille sammen med de skrællede og ordnede grøntsager. Salt godt og lad den simre blidt i ca. 1 time. Check om den er kogt igennem og tag den op, hvis den er. Lad den stå på et fad og køle af.
Tag låget af gryden, skru helt op for varmen og tænd emhætten. Lad nu suppen koge for fuld kraft indtil den er væsentligt reduceret og grøntsagerne er fuldstændigt kogt ud.
Sæt en sigte i en skål i vasken, hæld suppen over og brug en grydeske til at mose grøntsagerne ned i suppen. Smid resten ud (eller giv det til dine høns).

Kog ris. Skyl persilletoppene godt. Åbn aspargeserne og hæld aspargesvandet i suppen.

Smag på suppen, er den ikke kraftigt smagende skal den koges mere ind.

Pil nu kyllingen. Skindet skal smides ud, kødet tages af i store klumper, som skæres i ikke for små bidder.

Lav en opbagning af ca. 2-3 spsk rapsolie og 2-3 spsk mel. Varm den godt igennem og spæd op med suppevandet indtil sovsen har en passende konsistens. Giv den evt. fløde eller mælk.

Læg den parterede kylling tilbage i gryden sammen med aspargserne. Drys med lidt persille. Resten af persillen sættes på bordet og drysses over hver enkelt portion - ellers ser det meget 'fersk' ud.

Ris til. Som i gamle dage....

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Tak moster Lene.

Jeg sad og tænkte. Hvordan finder jeg en god opskrift og gerne så god som mors.

Så søgte jeg på Høns i Asparges og vupti, så var mormors opskrift der, og den kan kun være dobbelt så god.

Så tak, moster og tak mormor!

Den madglade sagde ...

Det skal altså være en god kartoffel - ikke ris :-)
Venlig hilsen
Per