lørdag den 19. maj 2012

Bearnaisesauce / Bearnaise i blender

I dag har jeg lavet culottesteg som i startfirserne og dertil en bearnaisesauce, som blev helt perfekt.
Jeg lavede selv essensen a la Price og resten lavede jeg i blender - i god tid - og så varmede jeg det hele sekundet før gæsterne satte sig.

Essens:

2 spsk tørret esdragon - eller et par kviste frisk, hvis man har.
1 dl hvidvin
½ dl hvidvinseddike
1 del hvidløg
et fint hakket rødløg

kommes i en lille gryde og koges ind til det fylder ca. ½ dl.

Imens smeltes

250 g smør,

som så får lov at stå og køle ned.

Samtidig sørger man for at

6 pasteuriserede æggeblommer står lidt varmt.

Man kommer den siede essens og æggeblommerne i blenderen og blender dem sammen. Derefter hældes det lune men ikke brændende varme smør langsomt ned i hullet mens der blendes. Det får en fin konsistens med det samme.

Smag saucen til, måske lidt mere eddike, lidt citronsaft eller noget salt og peber. Tilsæt ca. 1-2 spsk hakket persille, og hæld den så i en opvarmet sovsekande og server. Det er supernemt.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej og tak for opskrift.

Jeg tror, at du mangler 1/2 dl hvidvin til essensen.

Mvh
Pelle