mandag den 21. januar 2008

Grøntsagstærter

Kari har bedt om opskriften på spinat/champignon-tærte, men jeg kan lige så godt skrive grundopskriften på grøntsagstærter - så kan man selv variere:

Tærtebund:

Lav bunden i god tid. Den er nemmest at arbejde med, hvis den hviler i køleskabet i ca. 1 time før bagning)
- 75 g. smør/margarine (jeg bruger plantemargarine med mange polyumættede fedtsyrer -hvis det er smør bliver der for mange af de usunde mættede fedtsyrer. Olie virker ikke godt.)
- 180 g. mel (ca. ½ hvedemel, ½ grahams- eller andet groft mel)
- salt
- lidt vand eller youghurt til at samle dejen

Skær fedtstoffet i terninger i en skål, tilsæt mel og rør det med håndmixerens almindelige piskeris (ikke dejkroge), til margarinen er smuldret helt ud i melet. Tilsæt lidt vand eller youghurt (eller andet surmælksprodukt). Når dejen er samlet, ruller jeg den til en rulle, pakker den ind og lægger den i køleskabet i en time.
Derefter skærer jeg den i tynde skiver, som jeg beklæder tærteformen med. Jeg samler 'stykkerne' med våde fingre.
Bunden skal forbages - ellers bliver den klistret og klæg. Den bages i ovnen ved 200 grader i ca 15. minutter, imens tærtefyldet gøres klar.


Herover ses den forbagte bund på en porretærte med hasselnøddekerner - klar til at sætte i ovn:

Tærtefyld

Forslag til fyld:


Spinat/champignon:

Spinat helst i hele blade. Godt afdryppet/ vredet, så bunden ikke bliver sjasket helt til. Gerne frisk spinat, som lige får 2 min. i mikrobølgeovnen, så den klapper sammen, men uden at tilsætte væske.
Champignon skives, svitses på panden og hældes over spinaten på tærtebunden. Æggemassen hældes over til sidst.

Porrer/ mandler:
Skær porrerne(ca. 3-4 stk.)i ca. 1-2 cm stykker og kog dem i et par mnutter, dryp godt af, og fordel dem på tærtebunden. Hæld æggemassen over. Pynt med rigelige smuttede, halverede mandler. Halve hasselnøddekerner går også an.

Løg/ tomat
Løgene skæres groft ud i ringe og koges et par minutter, lægges på tærtebunden, pyntes med tomater, overhældes med æggemasse.

Opskriften kan varieres i det uendelige - alt efter, hvad man har.

Æggemasse:

2-3 æg
2,5 dl. creme fraiche (Man får rigeligt fedt i tærter, så hvis ikke du er på fedekur, så duer kvark (fromage frais) også fint.
En håndfuld reven ost
salt, peber, muskatnød.

Æggemassen piskes sammen og hældes over tærtefyldet.

Tærterne skal have ca. 20 min. ved 200 grader. Salat til. Fx. tomatsalat.

Færdig tærte, værsgo'!


2 kommentarer:

Unknown sagde ...

..de her tærter er så lækre!! Lav dem, spis dem og bliv glad:)

Noah sagde ...

Fik den i forgårs.
Fik den igår.
Og har bedt køkkendamen på arbejdet om at lave en til i aften.

Behøver jeg at sige mere...